Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Kada je vrijeme za obnovu poluosovine?

31.07.2015

Jeste li znali da se poluosovine još nazivaju i drugim nazivom – poluvratilom? No, kako ga god zvali, ovaj dio zajedno s kinetičkim zglobom predstavlja veoma važan element konstrukcije svakog putničkog ili teretnog automobila. Osim sigurnosti, ovaj sklop dijelova bitan je i za performanse samog vozila, stoga možemo i sami zaključiti kako se radi o dijelovima koje nikako ne smijemo zanemariti i prepustiti slučaju.

Kada je vrijeme za obnovu poluosovine?
Čemu zapravo služi poluosovina? Ona služi za prijenos  obrtnog momenta, odnosno poluosovina služi za prijenos obrtnog momenta od glavnog prijenosa s diferencijalom do pogonskih kotača. Poluosovine se obično dijele na tri vrste – polurasterećene, tri četvrtine rasterećene i potpuno rasterećene. Kada govorimo o rasterećenosti mislimo na to koliko je poluosovina rasterećena od naprezanja na savijanje. Ona vozila koja imaju tri četvrtine ili polurasterećene poluosovine su obično manje nosivosti i imaju manju težinu, masu. Ipak, tada se uglavnom radi o polurasterećenim poluosovinama jer se tri četvrtine rasterećene poluosovine danas veoma rijetko koriste. Kod vozila koja mogu podnijeti veliku nosivost te imaju veću masu koriste se poluosovine koje su potpuno rasterećene. 
 
Poluosovine se izrađuju od legiranog čelika i to termičkom obradom kako bi se dobio dio koji je veoma čvrst i stabilan. Svaka poluosovina se sastoji od dva dijela, odnosno unutrašnjeg (mjenjač) i vanjskog (kotač). Vanjski je nazubljen i radi tako da se uglavljuje u unutrašnji dio te ovaj sustav funkcionira na ovaj način tijekom cijele vožnje. Poluosovina se dakle tijekom vožnje kontinuirano skraćuje i produljuje te je bitno da cijeli sustav bude dobro podmazan. Međutim, iako se često na ovo pazi, zbog stalnih radnji koje se ponavljaju dolazi do habanja dijelova. 
 
Kada se sredina osovine podigne, osjetit će se malo lufta. Međutim, ne smije biti previše labavo. Ako je previše labavo, vrijeme je da promijenite poluosovinu. Uz ovaj, postoji još nekoliko načina kako možemo saznati da je treba zamijeniti. Podignemo kotač na dizalicu i povučemo ručnu kočnicu. Ako u tom položaju možemo cijeli kotač zavrtjeti za oko 10 centimetara od krajnje desne do krajnje lijeve strane, znak je da treba promijeniti poluosovinu. Ako imate sreće, možda nije stvar u cijeloj poluosovini već u homokinetičkom zglobu koji ima manžete te je u nekim slučajevima potrebno zamijeniti samo njih (homokinetički zglob se nalazi s obje strane poluosovine). Međutim, neka vozila su osmišljena tako da kada dođe do problema u ovom dijelu, nema više opcija i zamjene jeftinijeg dijela već je potrebno promijeniti cijelu poluosovinu
 
Uz već nabrojeno, problemi s poluosovinom javljaju se i kao lupkanje te kao čudni zvukovi prilikom rada motora, prije svega kada je vozilo pod većim opterećenjem, primjerice kada se penjete uz brdo ili vozite nekakav veći teret. Zvuk i lupanje koje se čuje obično dolazi iz smjera jednog od kotača, a također se može pojavljivati i nestajati s obzirom na to kako vrtimo volan, odnosno u određenom položaju se čuje, a u određenom ne čuje. Ovi simptomi mogu biti i znak problema s nekim drugim dijelovima, stoga je najbolje da, ukoliko čujete ili vidite koji od njih, odete do svog automehaničara čiji će vam stručan pregled reći u čemu je problem. Poluosovina je skup dio i ako se radi o njoj, nemojte se iznenaditi da vas izdatak doista 'opali' po džepu.