Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Što je to bobina i kako radi?

20.07.2015

Kada kažemo riječ 'bobina' podsjeća nas na neko žensko ime, slatkiše, štapiće i slično te je svakom automobilskom laiku teško povjerovati da se radi o dijelu na automobilu, zapravo svakom vozilu. To je malen, ali nevjerojatan uređaj, vrsta pulsnog transformatora koji multiplicira niski napon koji se stvara u akumulatoru ili alternatoru i to na nekoliko tisuća volti u trenutku kada se kontakti zatvore ili otvore.

Što je to bobina i kako radi?
Stručni naziv za bobinu je zapravo svitak paljenja, a ovaj se svitak sastoji od tri glavna dijela -  jezgre od željeza te primarnog i sekundarnog namotaja. Visoki napon se s bobine ili svitka paljenja usmjerava preko razvodne kape na svjećice. Svi znamo da bez iskre nema paljenja pa tako možemo reći da bez visokog napona nema iskre, što znači da u konačnici nema ni paljenja. Kratko i jednostavno!
 
Radi li bobina kako treba može se provjeriti mjerenjem otpora. Najbolje je za to koristiti digitalni multimetar. Otpor primarnog namotaja može se provjeriti pomoću označenih terminala,odnosno negativne i pozitivne strane.  Vrijednost ovog, primarnog namotaja   je obično oko 1,5 oma.  Potrebno je provjeriti vrijednosti koje su naznačene od strane proizvođača, međutim obično su odstupanja koja se toleriraju oko plus ili minus 0,1 oma.  Uz ovo, potrebno je izmjeriti i otpor na sekundarnoj zavojnici jer je ona zapravo odgovorna za proizvodnju iskre. U ovom bi području vrijednost trebala biti oko 13,5 oma, a najmanje 11 oma.  Ako je vrijednost otpora ispod 11 oma, to može biti znak zašto vaša bobina ne daje dovoljno napona i nema iskre te imate problema s paljenjem.  
 
Ukoliko ste mjerenjem otpora primijetili da vrijednosti ne odgovaraju preporučenima, svakako je vrijeme da promijenite svitak paljenja na vozilu, a s novim svitkom paljenja ne biste trebali imati baš nikakvih problema pri pokretanju vozila, uz uvjet, naravno, da su vam svjećice u dobrom, odnosno ispravnom stanju.
 
U starijim vozilima funkciju bobine imali su razni kablovi i razvodnici paljenja i upravo iz tog razloga stvarali su se razni problemi, posebice u vlažnim uvjetima. Kada je izumljena bobina značilo je to pravu malu revoluciju u sustavu paljenja  jer radi se zapravo o indukcijskoj zavojnici čija je glavna zadaća povećanje napona akumulatora ili alternatora kako bi svjećica mogla zapaliti smjesu goriva i zraka. 
 
Kasnije, kako se tehnologija još više razvijala i napredovala, izumljene su bobine koje direktno sjedaju na svjećicu. Ovim sistemom se napon više ne treba prebacivati s jednog dijela na drugi, dok se razvod paljenja vrši  preko centralne  elektroničke jedinice. Možda će se ovo sve činiti da je pogodovalo samo onima kojima je glavna briga performansa vozila, međutim pokazalo se da se ovakvim sistemom smanjuje potrošnja goriva te  emisija štetnih plinova. 
 
Cijene bobina razlikuju se od proizvođača do proizvođača, međutim obično se radi o trošku vrijednosti nekoliko stotina kuna. U današnje vrijeme krize čini se kao veliki izdatak, međutim ovaj dio zapravo nije toliko sklon kvarovima pa se investicija kroz godine i godine korištenja itekako isplati. Najbolje je zamijeniti staru bobinu sasvim novom jer rabljena bobina pravi je mačak u vreći  - možete imati sreću pa je koristiti sljedećih 5 godina, ali i nesreću da vam 'rikne' za svega 5 dana.