Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Kako brinuti o besprijekornom radu ovjesa?

14.05.2015

Ovjes je jedan od najvažnijih sustava u automobilu, mnogi ga po važnosti svrstavaju odmah iza kočionog sustava, a zadatak mu je spajanje karoserije vozila s kotačima i vožnju u željenom smjeru.

Kako brinuti o besprijekornom radu ovjesa?
Ona zapravo na sebe preuzima djelovanja najrazličitijih sila koja se stvaraju za vrijeme vožnje te ih prigušuje i smanjuje vibracije nastale zbog njih i na kraju omogućava da se kotači točno navode na željeno mjesto. Kako bi ovjes pravilno radio potrebno je napraviti geometriju kotača. Svaki automobil ima svoju geometriju kotača, međutim s vremenom se ona promijeni upravo zbog djelovanja različitih sila na ovjes pa ju je potrebno s vremena na vrijeme ponovo napraviti kod ovlaštenih servisera.
 
Postoje mnogi vozači koji imaju automobil po sistemu 'natoči i vozi', dakle ne brinu se posebno o svom vozilu osim što ga eventualno ponekad operu. Ipak, postoje mnogi sustavi na vozilu o kojima vozač treba brinuti ukoliko želi biti siguran u prometu. Upravo je ovjes jedan od najvažnijih faktora sigurnosti, a njegov glavni dio su amortizeri. Vozač koji pravilno osluškuje rad svog vozila itekako može primijetiti kada amortizeri više ne odrađuju svoju funkciju kako treba. 
 
Amortizer zaustavlja te usporava njihanje vozila za vrijeme vožnje. Kada je amortizer istrošen, dolazi do veoma velikih oscilacija u cijelom ovjesu što možemo primijetiti neuobičajenim njihanjem automobila. Vozilo zapravo ne leži dobro na cesti, što znači da je i svako kočenje, zaustavljanje – rizik, pitanje hoće li vozilo ostati na cesti ili će otklizati tko zna kamo. Amortizer i njihovu ispravnost, osim 'osjećaja da nešto ne štima', možete provjeriti i malenim testom. Naime, amortizer zaustavlja vozilo u tri njihanja, ako sve radi kako treba. Ako se automobil zanjiše više od tri puta, znak je da amortizeri nisu dobri. 
 
Dakako, najbolje je odmah reagirati i odvesti vozilo kod mehaničara koji će napraviti pregled nad stvarnim stanjem stvari. Ako su amortizeri nagriženi, jedino prihvatljivo rješenje je odmah ih zamijeniti. Mnogi vozači nisu nimalo svjesni opasnosti koje iza sebe skrivaju istrošeni amortizeri. Naime, oni su samo prvi simptom koji, ako se ne liječi, stvara nove probleme s ovjesom. Nakon što su vam amortizeri postali neispravni i vi ih niste zamijenili novima, oni će nastaviti nagrizati gume, selen blokove, ležajeve i ostale dijelove na ovjesu pa će se kvarovi samo gomilati, jednako kao i troškovi. Osim njihanjem neispravnost amortizera može se uočiti i curenjem ulja iz njih jer koriste ulje koje se nalazi u klipnjači. Ako vidite kapljice ulja, amortizere je potrebno čim prije zamijeniti. 
 
 
Dobro je znati da neispravni amortizeri produljuju put kočenja. Ako se vozilo kreće 50 km na sat i ima loše amortizere, put kočenja se produljuje na oko 3,5 metra, što je u gradskom prometu doista mnogo. 
 
Osim brige o amortizerima, kako bi ovjes dobro radio, potrebno je i redovito pratiti i raditi geometriju guma. Ona se treba provjeravati s vremena na vrijeme jer se sustav zbog djelovanja najrazličitijih sila u tijeku vožnje poremeti. Kako bi se napravila dobra geometrija guma amortizeri moraju biti ispravni, gume i kotači moraju biti istih dimenzija, a tlak u gumama kako je propisano. Ako sve ovo nije kako treba, raditi geometriju guma sasvim je – beskorisno. 
 
Uz sve ovo, trebate znati da i način vožnje utječe na stanje ovjesa. Što je vožnja brža, to je utjecaj različitih sila na gume, a samim time i ovjes veća pa je i istrošenost s vremenom veća i jača.  Osim toga, razne neravnine i rupe po voznoj podlozi također utječu na stanje ovjesa pa se lagana vožnja svakako više preporučuje za zaštitu ovog dijela vozila. Mnogi također žele poljepšati vozilo pa stavljaju široke niskoprofilne gume kako bi izgledalo robusnije, sportskije. Međutim, i ovo ima poguban utjecaj na ovjes.