Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Kako zamijeniti kočione obloge?

05.01.2015

Uređaj za usporavanje ili potpuno zaustavljanje vozila bilo koje vrste nazivamo kočnicama.

Kako zamijeniti kočione obloge?
Lako često ne razmišljamo o njima, one su jedan od najvažnijih faktora sigurnosti u prometu te se sastoje od cijelog sustava kojeg zovemo kočioni sustav. Dakako, sve to je mnogo više i mnogo kompliciranije nego što to obično zamišljamo pa tako trebamo naučiti raspoznavati različite dijelove kočionog sustava. 
 
Kočnice u vozilima obično dijelimo na dvije velike skupine – kočnice trenjem i elektromagnetske kočnice. Najraširenije su kočnice trenjem. One energiju gibanja tijela pretvaraju u toplinsku, dok elektromagnetske energiju gibanja pretvaraju u električnu energiju te se na taj način tijelo zaustavlja. Ipak, budući je prva vrsta kočnica najraširenija vrsta kočnica, više ćemo govoriti upravo o njoj. Naime, kod kočnica trenjem postoje dva glavna dijela – glatka površina koja se naziva disk ili bubanj te je on obično pokretan dio. Na bubanj ide drugi dio koji je statičan, a naziva se kočiona obloga. Ona se zapravo pritišće uz pokretni element kočnice te se tako događa kočenje. Kada govorimo o disku, on se obično pritišće simetrično s obje strane, a kada govorimo o bubnju, on u svojoj šupljini ima obloge koje iz tog položaja vrše pritisak na bubanj te vrši kočenje, zaustavljanje. 
 
Dakle, ako smo i laici, možemo zaključiti da se u tom cijelom sustavu stvara veoma veliko trenje, odnosno hlađenje diskova i bubnjeva mora biti veoma važna stavka jer će u suprotnom veoma visoka temperatura dovesti do proklizavanja i oštećivanja dijelova kočionog sustava. Također, normalno je da će s vremenom snaga dijelova kočnice popustiti pa će biti potrebno nešto izmijeniti. Obično ne treba mijenjati cijeli kočioni sustav već samo jedan njegov dio, a to je, pak najčešće upravo kočiona obloga. Naime, ona se trenjem troši i izlizuje te trebamo znati da ako je tanja od 3 milimetra odmah ju je potrebno zamijeniti jer više ne obavljaju svoj zadatak kako treba, a što je najvažnije više nisu sigurne, što znači da ni vi niste sigurni u prometu. Uz ovo, na kočionim oblogama mogu se javiti i pukotine, što je također loše i sinonim za nesigurni sustav kočenja. Stoga, dobro je s vremena na vrijeme, a posebice ako ste shvatili da kočnica 'ne hvata' kao prije ili proklizuje, pregledati kočnice. Imate li kočnice s bubnjem možete i zamijeniti kočione obloge u vlastitoj garaži.
 
 
Ako ste odlučili sami zamijeniti kočione obloge, uštedjet ćete na novcu koji biste inače dali automehaničaru, stoga se počastite kvalitetnim oblogama za koje znate da će dulje trajati. Nešto su skuplje, ali se isplate. Također, trebate znati da se trebaju mijenjati obloge i na lijevom i na desnom kotaču. Ako ste mislili samo na jednom, zaboravite, jer to nikako nije dobro. Također, za zamjenu će vam trebati kojih sat vremena, a ne zaboravite na dizalicu kojom ćete podignuti stranu vozila i tako skinuti kotač i doći do kočione obloge i cijelog kočionog sustava. 
 
Na glavi kočionog sustava primijetit ćemo dva veća vijka, obično su smješteni s unutrašnje strane, dakle okrenuti prema unutrašnjosti automobila te ih je potrebno odviti. Za to je obično potreban poseban ključ. Kada ih odvijemo, dobit ćemo dio koji se pomiče i kojeg možemo dignuti prema gore, s tim da će jednim dijelom ostati pričvršćen uz bazu. Tada ćemo doći do kočionih obloga koje skinemo i pregledamo. Najbolje ih je usporediti s novim kočionim oblogama koje ćemo zamijeniti. Mnogi tek tada uviđaju u kakvom je sramotnom stanju bio njihov kočioni sustav, i to prema izlizanim kočionim oblogama i tek tada shvate koliko su kočnice bile nesigurne. 
 
Kada ste na mjesto starih kočionih obloga stavili nove, potrebno je sve opet vratiti kako je bilo ranije. Treba znati da postoje razne varijacije na temu pa tako dolazak do obloge nije na svakom vozilu jednak. Najbolje je dobro zapamtiti kako je sve stajalo kako biste znali nakon zamjene vratiti na mjesto. Također, postoje i vozila koja imaju kombinirane kočione sustave, primjerice prednje kočnice su s diskom, a stražnje s kočionim oblogama i bubnjem. U svakom slučaju, ako i malo sumnjate da ste nešto 'isfušarili', najbolje je vozilo odvesti kod automehaničara. 
 
Kada mijenjate obloge sami, na kraju provjerite i razinu kočionog ulja. Kako se obloge izlizuju, tako se i smanjuje količina ulja u rezervoaru pa kada stavite nove, razina će se vjerojatno podignuti. Stoga nikada nije dobro prelijevati rezervoar, napuniti ga do vrha. Najbolje je da bude negdje na razini između oznaka minimalno i maksimalno.