Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Razvoj auto farova kroz vrijeme

18.02.2014

Auto farovi na automobilu sastoje se od dijela za rasvjetu i dijela za signalizaciju, a smješteni su na prednji i stražnji dio automobila, a ponekad i sa strane te na krovu automobila. Svrha cijelog sustava auto farova je rasvjeta prometnice po kojoj se vozilo kreće nakon što nastupi mrak ili otežani uvjeti na cesti te kako bi se drugim sudionicima u prometu dala informacija o tome gdje se vozilo nalazi, u kojem smjeru ide, koliko je veliko te o namjerama vozača s obzirom na to u kojem se smjeru želi kretati.

Razvoj auto farova kroz vrijeme

U današnje doba postoje na stotine vrsta farova za automobile, bilo da se radi o obliku ili performansama, ali također je i velik izbor kada se radi o nijansama svjetlosti. No, kada bismo nekoliko vozača pitali o povijesti farova i o tome kako su se oni razvijali i došli do točke savršenstva ili barem blizu točke savršenstva na kojoj su danas, malo njih bi znalo odgovor iako nas od početaka svega dijeli nešto više od sto godina. 

 

 

Naime, prvi automobili koristili su svjetla na gorivo prije nego su izumljena električna svjetla. Primjerice, Ford Model T koristio je karabit za prednje farove, a ulje za stražnje i tako je to bilo u prvim automobilima. Nešto kasnije, točnije 1908. godine uvedeno je dinamo za prednja svjetla na autima te je to bio standardni dio na automobilima dvadesetih godina dvadesetog stoljeća. Stražnji auto farovi te farovi za kočnice predstavljeni su 1915. godine, a prošlo je još dosta godina do izuma zatvorenih reflektorskih uložaka s ugrađenim žaruljama, što je zapravo prava preteča farova za automobile kakve danas poznajemo. Točnije, ovakvi su se reflektori počeli ugrađivati u automobile 1936. godine i od četrdesetih godina dvadesetog stoljeća postali su standard za vozila. U isto vrijeme razvijeni su i auto farovi koji se pale i gase u isto vrijeme kada i sam automobil, a do 1945. godine farovi su postali integrirani dio vozila, dakle nisu stršali prema van i posebno se isticali oblikom ili mjestom na kojem su ugrađeni. 

 

 

Dakako, povijest rasvjete na automobilima nije na ovome stala već je velikim koracima išla prema naprijed. Sve ovo do sada spomenuto u povijesti svjetala za automobile događalo se preko velike bare, dakle u Sjedinjenim Američkim Državama, a to i ne čudi budući je prvi automobil izumljen upravo ondje. No, 1960. godine u dobroj staroj Europi izumljena je halogena rasvjeta  za vozila, a od 1991. godine počele su se proizvoditi HID lampe za automobile. 

 

HID lampe su High – intensity discharge lamps ili lampe visokog izboja. One se najčešće koriste na skupljim i luksuznijim automobilima, a glavna im je karakteristika intenzivno svjetlo i njegova plavičasto – bijela boja. Kada su se pojavile ove HID lampe bile su dostupne samo najimućnijim vlasnicima automobila, međutim danas su cijene sve prihvatljivije. Ovom tehnologijom nastaje kristalno čisto svjetlo koje je stvoreno  električnim lukom između dvije elektrode, a njime se pali plin pod nazivom ksenon te se on nalazi unutar same žarulje. 

 

 

HID farove za automobile mnogi će izabrati iz estetskih razloga koje nije potrebno pretjerano objašnjavati. Međutim, mnogi ih uzimaju i zbog sigurnosnih razloga jer je prostor osvijetljen ovakvim svjetlima mnogo pregledniji, što znači i da se povećava sigurnost u prometu. U današnje vrijeme HID žarulje smatraju se sigurnosnom opremom na automobilu, kao što su recimo air bag ili ABS. Primjera radi, HID svjetlo je oko tri puta jače od svjetlosti običnih, halogenih lampi na automobilima. Iskustvom je također dokazano da su HID auto farovi i trajniji od običnih, halogenih.

 

 

No, priča o rasvjeti na vozilima ovdje još ne staje jer sa ulaskom u novo,  21. stoljeće u automobile se počinje ugrađivati LED rasvjeta. LED farovi za automobile zapravo su vrhunac u tehnologiji rasvjete i danas se ugrađuje u vozila tek izišla ispod čekića. Ovo je korak naprijed od HID žarulja te su LED žarulje još ekonomičnije te nude još bolju rasvjetu na prometnicama. 

 

 

LED označava light – emitting diode ili diodu za emitiranje svjetlosti, za njihov optimalan rad nije potrebno ugrijavanje već odmah rade punim kapacitetom, štede energiju, životni vijek im je dulji, a sve ovo čini ih odličnim materijalom za ugradnju u moderne automobile. 

 

Boja farova niz je desetljeća standardizirana prema konvenciji, točnije prva je potpisana 1949. u Beču, nazvana je Bečka konvencija o cestovnom prometu, a kasnije je sve potvrđeno i 1968. Konvencijom o cestovnom prometu Ujedinjenih naroda. U globalu, uz neke male regionalne iznimke, svjetla koja svijetle iza na automobilu moraju biti crvena, svjetla sa strane i koja služe za signaliziranje smjera skretanja moraju biti žuta, svjetla koja su naprijed moraju biti bijela ili žuta i nije dopuštena nijedna druga boja osim na vozilima za hitne slučajeve.