Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Koje je najbolje ulje za vaš automobil?

29.05.2014

Čini se kao da to znaju već i ptice na grani, ali nije zgorega ponoviti – ulje se u automobilu treba mijenjati svakih prijeđenih 15,000 kilometara ili, u slučaju da vam vozilo mnogo stoji i ne koristi se, jednom godišnje.

Koje je najbolje ulje za vaš automobil?
Razvojem novih generacija ulja za nova vozila često se ističe kako se radi o veoma kvalitetnim uljima koja se mogu mijenjati tek nakon prijeđenih 30,000 kilometara. Ipak, većina automehaničara reći će vam da je sigurno ono što je sigurno te da ipak ne treba toliko čekati s izmjenom ulja. Važno je reći da se ulje mijenja na radnoj temperaturi motora kako bi zajedno s uljem izašle i razne nečistoće koje su se u njemu nataložile. Naime, kod rada motora neizbježno je da dolazi do stvaranja taloga u ulju što s vremenom utječe na njegovu kvalitetu i upravo iz tog razloga potrebno ga je promijeniti. 
 
Uloga ulja u motoru je da ga štiti od korozije, habanja te pomaže kod hlađenja jer znamo da se radom motora stvara veliko trenje i tako podiže temperatura u sustavu. Potrebno ga je provjeravati svakih prijeđenih tisuću kilometara, dakle na način da se izvuče mjerač, obriše i ponovno gurne u spremnik ulja te se na ovaj način vidi je li količina zadovoljavajuća i troši li vaše vozilo ulje. Ako troši, s obzirom na potrošenu količinu, vrijeme je za uzbunu jer to može biti pokazatelj lošeg stanja motora. Kod starijih vozila ulje je potrebno provjeravati i prije prijeđenih tisuću kilometara jer imaju 'gadnu naviku' trošenja ulja, a ostane li motor bez njega, sve može 'zaribati' cijeli sustav.
 
Sada kada znamo kada mijenjati motorno ulje, treba znati koje izabrati. Svaki proizvođač specificira  koje je ulje najbolje za točno određeni tip vozila. Ipak, izbor ulja nerijetko ovisi i o cijeni pa tako pobjeđuje ne ono koje je naznačeno i koje je bolje za vozilo već ono koje je jeftinije. S ovim treba biti veoma oprezan jer loše ulje može značiti i loše performanse vozila, ali i, što je još važnije, brže i češće kvarove na motoru, što nikako ne bismo smjeli zanemariti.  
 
U globalu se smatra da su bolja ulja koja imaju veći raspon što se tiče SEA-W (Society of Automotive Engineers). Međutim, treba znati da se ova oznaka ne odnosi na kvalitetu ulja već na raspon temperatura koje su pogodne za njegovo korištenje, dakle na njegovu viskoznost. Primjerice, ako ulje ima oznaku 10W-30 dobro je za koristiti kada su temperature zraka od otprilike -18 stupnjeva Celzijevih pa do 38 stupnjeva Celzijevih. Naime, kod ulja je veoma važna viskoznost ili gustoća. U globalu gledano, ulja s oznakom 5W su rjeđa od onih koja su označena kao 10W ili 20W. Stoga su ulja s oznakom 5W bolja za hladnije uvjete jer su rjeđa i na hladnoći se skupljaju i postaju gušća. Iz ovog razloga ulja s ovakvom oznakom treba ulijevati prije početka zime. Naime, rjeđa ulja u zimskim uvjetima brže procirkuliraju sustavom i dođu do važnih dijelova, što je veoma bitno jer treba znati da se čak 75 posto trošenja motora događa prilikom njegovog hladnog starta.
 
Kada govorimo o kvaliteti ulja, ona je skrivena iza slovnih oznaka API, MIL, CCMC i slično, ali ipak se kod nas najviše susreće oznaka API, što znači da je ulje specificirano prema American Petroleum Institute. Ovakva ulja obično nose oznaku API S-/C-, a na mjestima gdje smo stavili crtice dolaze slovne oznake te u pravilu, što je slovna oznaka veća, to je ulje veće kvalitete. Također, S oznaka je za ulja za benzinske motore, a C za dizelske. Dakle, što je oznaka iza S ili C veća, to je ulje kvalitetnije. Primjerice, ulje s oznakom CE veće je kvalitete od onih s oznakom CD, a ulje s oznakom SH kvalitetnije je od onoga s oznakom SE. Postoji i oznaka CMCC, a to je Europska klasifikacija motornih ulja te je ona obično ekvivalent API-ju s malim razlikama.
 
 
Općenito gledajući automobilska ulja dijele se na mineralna, polusintetička i sintetička. Nikada nije dobro miješati više vrsta ulja različitog podrijetla. Globalno gledano mineralna ulja su najbolja za starija vozila, polusintetička za modernija, odnosno ona koja imaju ugrađen katalizator, a sintetička za sportska vozila. 
 
Kako smo i rekli, viskoznost ulja je njegova gustoća i obično se dijeli na oznake A, B i C, s tim da A označava ulja jedinstvene viskoznosti, B višestruke viskoznosti i C ulja koja lako teku. 
 
Kada je ulje staro, sasvim je tamno i crno pa već i prema boji možemo zaključiti kada ga trebamo promijeniti. To je tako jer prolaskom kroz sustav skida naslage s unutrašnjih dijelova motora. Također, moderna ulja danas imaju razne dodatke koji usporavaju koroziju. 
 
Dakle, sada znamo sve što je potrebno da bismo kupili najbolje ulje za svoje vozilo. Treba imati na umu – na ovoj stavki ne treba štedjeti jer je dobro ulje preduvjet da će vaš automobil raditi onako kako treba, odnosno najbolje što može.