Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Zašto dizelski motori imaju veći okretni moment nego benzinski?

25.07.2019

Okretni moment se često naglašava kod vozila, a što je to zapravo i koji je razlog da dizelski motori imaju veći okretni moment nego benzinski?

Zašto dizelski motori imaju veći okretni moment nego benzinski?
Okretni moment računa se umnoškom sile i kraka na kojem ta sila djeluje, što znači da motori koji imaju dulje klipove ujedno imaju i veći okretni moment. Okretni moment je sila koja pokreće automobil. Ta sila gura klip te na taj način djeluje na korjenasto vratilo u motoru te se na ovaj način stvara okretni moment. On ovisi i o tlaku u cilindru koji je kod modernih turbodizelaša oko 20 bara  dok je kod benzinskih vozila upola manji. Ovo u konačnici znači da vozači dizela imaju za svoje performanse na raspolaganju znatno veći okretni moment pri znatno nižim okretajima. 
 
Kako bi se iskoristio cijeli potencijal kojeg nudi benzinski motor, treba ga vrtjeti u visoke okretaje. Kod običnih limuzina ti okretaji dosežu i preko 6000 u jednoj minuti, a primjerice u automobilima koji se koriste u Formuli 1 dosežu i vrtoglavih 19000 okretaja u minuti. Kod novih dizelskih motora, prije svega turbodizelaša, razvija se mnogo veći okretni moment i to u području okretaja koji se najviše koristi, odnosno između 2000 i 3000 okretaja u minuti. 
 
Dakle, ono što je najbitnije kod dizelskih motora kada govorimo o okretnom momentu jest činjenica da oni razvijaju mnogo veću snagu u srednjem području okretaja. U konačnici ovi motori imaju odlična međuubrzanja, a mogu voziti od malih do velikih brzina u određenom stupnju i to bez da se mijenjaju stupnjevi prijenosa.  
 
Dizelski motori razvijaju svoju najveću vrijednost kod srednjih i nešto viših okretaja motora. Nakon što prođe ovu fazu, okretni moment sporije pada nego što  brzina vrtnje raste, što znači da raste snaga motora. Kada su okretaji visoki, a okretni moment počne opadati, motor je dosegao svoju najveću snagu te u tom trenutku ona počinje opadati. Upravo je kod dizelskih motora taj pad snage jači i bolje se može primijetiti iz razloga što postoji regulator dovoda goriva te on naglo prekida opskrbu kako ne bi došlo do nekontrolirane vrtnje zbog koje bi se motor mogao uništiti. 
 
Turbobizelski motori imaju najveću okretni moment u širem području okretaja, što znači da i u tom širem području okretaja razvijaju najveću snagu, a kako ne bi došlo da kvara izazvanog mehaničkim i toplinskim preopterećenjem, kod modernih turbodizelskih motora ugrađuje se ventil naziva waste – gate. Ovaj waste – gate ventil ima svrhu ograničavanja tlaka, odnosno ograničava tlak kako ne bi došlo do prenabijanja te usmjerava dio otpadnih plinova mimo turbine izravno u ispušni sistem. Na ovaj se način naglo siječe vrh krivulje okretnog momenta, čime se objašnjava njegova najveća vrijednost u širem području okretaja. 
 
I na kraju pitanje - što je bolje za svakodnevnu vožnju? Mnogi će se složiti da su upravo bolja vozila s većim okretnim momentom. Zašto? Naime, motori koji imaju veći okretni moment nude elastičniju vožnju, odnosno vožnju s manjom izmjenom brzina. Također, ako vam je potrebno vozilo kojim ćete prevoziti teret, isto je bolje ono s većim okretnim momentom jer je on osnovna karakteristika motora za ovakve namjene.