Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Žarulje za auto – bitka tri titana

11.04.2014

U Republici Hrvatskoj se u vrijeme zimskog računanja vremena moraju obavezno paliti žarulje na automobilima i za vrijeme dana, a u nekim državama svjetla su obavezna tijekom cijele godine.

Žarulje za auto – bitka tri titana
Kakav god bio zakon, današnja vožnja, odnosno današnja vozila ne mogu se zamisliti bez dobrih svjetala pa tako moderni automobili svakim danom dobivaju sve suvremenija svjetla. Teško je zamisliti da su prva vozila s početka 20. stoljeća imala vrlo slaba svjetla te su ona bila na veoma različite pogone – dinamo, ulje, benzin i da ne nabrajamo dalje, dakle bila su izdvojeni sustav, palila su se posebno i prošla su desetljeća dok su integrirana u cijelo vozilo i počela se paliti u isto vrijeme kada se i pokreće automobil. 
 
Električne auto žarulje bile su prekretnica sama po sebi, a samim time značile su i da će se ta tehnologija dalje nezaustavljivo razvijati. Sljedeća velika prekretnica u razvoju auto žarulja bile u LED lampe. LED znači light – emitting diode, a takve lampe imaju mnogo dulji životni vijek te su efikasnije u svakom smislu od običnih te halogenih lampi. Neke jedinice LED lampi mogu svijetliti više od 100 lumena po wattu. Tržište LED lampi nezaustavljivo raste, godišnje za oko visokih 25 posto. Njihove najveće prednosti kada se radi o korištenju u automobilskoj industriji su da traju od 35 do 50 puta dulje od običnih auto žarulja, odašilju konstantnu i jaku svjetlost, ne zagrijavaju se te su veoma trajne. Velika prednost im je i što zauzimaju manju površinu od običnih žarulja. Treba naglasiti da su posebno efektne LED žarulje koje se koriste kao stop svjetla jer svijetle punim kapacitetom kod samog pritiska papučice, čime se povećava sigurnost u prometu.
 
LED auto žarulje prvi su se puta počele ugrađivati u automobile  krajem osamdesetih godina 20. stoljeća. Tada su se LED lampe koristile isključivo kao rasvjetno tijelo, a tek početkom 21. stoljeća LED lampe počele su se koristiti i kao signalna rasvjeta drugačije namjene u vozilu. Danas moderna vozila sve više koriste LED lampe ne samo kao svjetla, žmigavce i stop svjetla na vozilima već i u unutrašnjosti vozila, odnosno gdje god je potreban izvor rasvjete. Tako možemo reći da je auto industrija objeručke prihvatila ovaj oblik rasvjete jer se pokazao veoma učinkovitim i štedljivim.Također, stare auto žarulje rade ako je vozilo upaljeno, a ugase se ukoliko je motor ugašen. LED lampe mogu raditi i ako je motor ugašen što je u nekim situacijama i više nego praktično. 
 
 
U novije vrijeme sve popularnije postaju i ksenon žarulje, poznate kao HID lampe, što je skraćenica od high – intensity  discharge. Glavna razlika ksenon žarulja od ostalih žarulja za auto jest što one u sebi sadrže plin i iz tog razloga imaju lagano plavičastu svjetlost. One emitiraju čak nešto više svjetlosti od LED lampi te su i štedljivije od njih, a svakako su efikasnije i bolje svijetle od običnih, halogenih lampi. Prve ksenon auto žarulje koristio je BMW davne 1991. godine, a s vremenom su ga prihvatile i neke druge marke automobila. Pokazalo se da svjetlost iz ksenon žarulja može biti toliko jaka da može ometati vozače koji dolaze iz suprotnog smjera pa je to tako stavka oko koje se moraju dogovarati zakon i struka.  Također, ksenon auto žarulje su i dosta skupe pa je sigurno da će se morati još dosta investirati u ovakav vid rasvjete ukoliko se želi stvoriti žarulja dostupnija širem broju ljudi. 
 
Ipak, trebamo reći kako su dominantne žarulje na svjetskom tržištu još uvijek one halogene. Popularne su jer su već dugo prisutne te su jeftine, što je mnogima glavna stavka kod kupovine.  No, najveći problem kod ove vrste žarulja jest taj što kod bacanja svjetlosti  ona emitira i jako mnogo toplinske energije. Upravo zbog toga dosta su česta pregorijevanja. No, i dalje su broj jedan u svijetu rasvjete u vozilima, dijelom i zato što kod izrade odlično trpe različite preinake te najrazličitije oblike. Ipak, zadnjih nekoliko godina LED lampe opasna su im konkurencija pa nam ostaje vidjeti tko će pobijediti u srazu ova dva titana, kojima se, ukoliko dođe do smanjenja cijene, može pridružiti i treći, a to su ksenon žarulje za auto.