Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Vjetrobranska stakla, za vašu sigurnost

08.04.2014

Prvi automobili nisu imali vjetrobranska stakla ili popularno zvane šajbe. Tada je zapravo mnogo važnije bilo izumiti vozilo na motorni pogon, a staklo se smatralo dodatnom opremom.

Vjetrobranska stakla, za vašu sigurnost
Početna vjetrobranska stakla bila su veoma malena, zapravo više kao vizualni dodatak jer vozača i ostale putnike nije štitilo ni od čega. Tek kasnije uvidjelo se koliko je taj dio na automobilu važan jer štiti od prašine i ostalih sitnih čestica koje se zbog brzine i vjetra stvaraju u prometu, ali također i od većih komada koji mogu otpasti s ostalih vozila u prometu. 
 
Prva vjetrobranska stakla izrađivana su od običnog stakla. Međutim, obično staklo lako se može polupati, odnosno ne pruža gotovo pa nikakav otpor prilikom udarca pa je tako često dolazilo do dodatnih ozljeda zbog stakla u tijeku sudara. U to staro doba, dakle negdje dvadesetih godina 20. stoljeća česte su bile i parnice između proizvođača automobila upravo zbog ozljeda uzrokovanih pucanjem šajbi. Na kraju se uvidjelo da se pod hitno treba nešto učiniti u tom smjeru kako bi se smanjio broj ozljeda zbog krhkih stakala.
 
Izumitelj automobila, Henry Ford, prvi je 1919. godine iskoristio francusku tehnologiju laminiranja stakala. Postupak laminiranja označava lijepljenje dva komada stakla jedno na drugo, a između njih je sloj celuloze ili plastike. Ovako, kada staklo pukne, na raspršuje se već ostaje u jednom komadu, što je itekako praktično i prije sveg mnogo sigurnije. Henry Ford ovim je postupkom pravio šajbe za svoja vozila te ih stavio na sva proizvedena od 1919. do 1929. godine. 
 
 
U svim državama danas je zakonom određeno korištenje vjetrobranskih stakala od više slojeva koji se ne raspršuju prilikom udara određene snage. Danas su ona zapravo jedan od ključnih čimbenika sigurnosti u prometu kada se radi o sudarima jer zajedno s krovnom konstrukcijom vozila najviše štite vozača i sve ostale putnike.
 
Kako se auto industrija razvijala, tako se razvijala i sama tehnologija laminiranja stakala pa je tako većina današnjih šajbi napravljena od dva ili čak više slojeva stakala koji su međusobno spojeni PVB ili EVA folijom koja je ili prozirna ili u nekim slučajevima u boji. Laminirano staklo je veoma sigurno, a to je sigurnije što ima više slojeva stakala i folije, što se razlikuje od proizvođača do proizvođača. Zanimljivo je da postoji maksimalna veličina stakla koje se može laminirati, a to je 2,2 metra puta 4,05 metara.
 
Kako bi vjetrobransko staklo služilo svojoj svrsi, potrebno je dobro brinuti se o njemu. Na tržištu postoji niz različitih proizvoda, kao što su tekućine, gelovi, kreme, pjene i svatko treba za sebe izabrati što mu je najbolje. Ispod haube je spremnik tekućine za vjetrobransko staklo koji je povezan s diznama koje raspršuju vodu i uz pomoć brisača čiste staklo. U tekućinu se može staviti posebno sredstvo za sjaj i čišćenje, a također se čišćenje može obaviti i ručno, kako prednjeg stakla na automobilu, tako i stražnjeg i svih ostalih stakala. 
 
Posebno je potrebno paziti na vjetrobransko staklo zimi, kada dolazi do njegovog smrzavanja. Naime, dokazano je da je u to doba godine mnogo oštećenja stakala i to iz razloga što vozači u brzini pokušavaju skinuti naslage leda pomoću najneobičnijih predmeta – kutijama CD-a, šiljcima, kreditnim karticama i da ne nabrajamo dalje.  Neki također preliju staklo mješavinom vode i vinskog octa s nadom da će se takav led kasnije lakše ukloniti. Međutim, ova mješavina nagriza staklo.
 
Dakle, vjetrobransko staklo dio je automobila koji nas štiti i stoga se o njemu moramo pravilno brinuti.