Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

HCCI tehnologija motora

18.09.2017

Sistem unutrašnjeg sagorijevanja svima je već poprilično dobro poznat: zrak, iskra (iz svjećice) i gorivo zajedno stvaraju snagu koja pokreće vozilo. Ovo se događa u benzinskim motorima.

HCCI tehnologija motora
U onim dizelskim princip je nešto drugačiji: gorivo se sabija dok ne eksplodira, a potom se raspršuje. No, ono s čim vjerojatno niste upoznati jest činjenica da se na horizontu pojavljuje i treći tip automobilskog motora, naziva Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI) ili motor na kompresijsko paljenje s homogenim punjenjem.
 
Ovo zvuči poprilično komplicirano, no zapravo se radi o jednostavnom sustavu koji uključuje kompresiju mješavine benzina i zraka u cilindru sve do točke paljenja i bez korištenja svjećice. Na ovaj bi način sagorijevanja zapravo i benzinski motori radili slično kao i dizelski. Ovdje se radi o kontroliranom samopaljenju, a u njemu, pokazale su dosadašnje studije, smjesa benzina i zraka kompletnije izgara. Za kontrolu samopaljenja bit će potrebni određeni senzori za nadzor tlaka u cilindrima. 
 
Konkretno, u sistemu HCCI usisne cijevi su oslobođene zaklopke, a pri tome se snaga podešava promjenom hoda ventila. Motor koristi direktno ubrizgavanje benzina, a pri tome se razvija najviši tlak od 200 bara. Također, gorivo se ubrizgava u dvije faze, predubrizgavanjem i onim glavnim ubrizgavanjem. Važno je napomenuti da se gorivo ubrizgava ravno u cilindre i to s brizgaljkama koje imaju devet rupica koje pak imaju promjer od svega osam stotinki milimetra. 
 
Ono što je posebno važno naglasiti jest da bi se ovim načinom paljenja smanjila potrošnja goriva za 30 posto, a također bi i smanjenje ispušnih plinova bilo itekako zamjetno. Po nekim najavama ovaj bi se revolucionarni način paljenja trebao pojaviti uskoro, točnije 2018. ili najkasnije 2019. godine i to u automobilu Mazda 3, dakle kod japanskog proizvođača. S novim sustavom sagorijevanja nova bi Mazda trojka trebala trošiti svega oko 3,3 litre na prijeđenih 100 kilometara. 
 
U Mazdi su novi motor s HCCI sustavom nazvali SKYACTIV-X. U kompaniji bez imalo suzdržavanja priznaju kako im je glavna preokupacija upravo HCCI sustav, odnosno paljenje benzinaca bez upotrebe svjećica te svoju energiju, ali i financijska sredstva ulažu na njegovo usavršavanje i nadaju se da će vrlo skoro svi Mazda modeli imati isključivo SKYACTIV-X motor. 
 
Akira Marumoto, potpredsjednik Mazde, nazvao je razvoj ove tehnologije samim srcem Mazde  te je istaknuo kako se isključuje opskrba ili prodaja sustava drugim proizvođačima vozila. 
 
Ipak, ovaj sustav nije tako nov kako bi se moglo naslutiti. S njime su već eksperimentirale neke kompanije.  Primjerice Opel Insignia (nasljednica Vectre) iz 2009. godine, imala je tada revolucionarni motor 2.2 HCCI te se smanjivala potrošnja goriva za 15 posto. No, Insignia je imala i svjećice koje su omogućavala paljenje pri niskim temperaturama. 
 
Međutim, iako se sve čini savršeno, sustav HCCI ipak ima određene rizike, odnosno manjkavosti na kojim stručnjaci danonoćno rade. Naime, radi se o unutrašnjoj temperaturi. Za sada ju je teško održati na nekoj stabilnoj razini, koja bi bila optimalna za rad cijelog sustava. Ako je temperatura u sustavu preniska, utječe na performanse cijelog sistema. Ako je previsoka,  temperatura cijelog motora se može previše dignuti. 
 
Dakle, ostaje nam pričekati godinu ili dvije i vidjeti kako su ovaj problem riješili u Mazdi.