Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Što je servo pumpa i kad je vrijeme za zamjenu?

27.07.2017

Ako ste kada vozili stare automobile, onda znate kako je zakretanje volana kod njih mnogo teže nego kod onih koji imaju servo sistem. U bazi ovog servo sistema je servo pumpa koja omogućuje lakše upravljanje vozilom, odnosno zakretanje volana.

Što je servo pumpa i kad je vrijeme za zamjenu?
Servo pumpa je povezana sa zupčastim remenom automobila. Nju pokreću obrtaji motora. Servo pumpa u sebi ima rezervoar s uljem, samu pumpu s krilcima, ulazne i izlazne cijevi za ulje te sigurnosni ventil. Servo je zapravo zatvoren sistem koji stvaranjem pritiska te cirkulacijom ulja potpomaže efikasniji rad pomicanja letve u vozilu koja ja zadužena za pomicanje volana. 
 
Primjerice, kada mi pokrećemo volan u jednu stranu, rad motora preko zupčastog remena potpomaže rotiranje rotora koji se nalazi u servo pumpi, a to u konačnici djeluje kao povećavanje pritiska u sistemu. Zbog ovoga se pokreće ulje te se pritisak još više povećava. Ovo djeluje na klip koji je u svojoj potpunosti povezan s horizontalnom letvom u vozilu, a u konačnici rezultat je pomicanje volana lijevo ili desno. 
 
Postoje tri vrste servo pumpi – hidraulične, elektronske i električne. 
 
Svaka servo pumpa tako je dizajnirana da mora davati dovoljan tlak na cijeli sistem kada automobil ima najmanji broj obrtaja. No, kada automobil radi maksimalnom snagom, stvara se mnogo veći tlak  u sistemu pa, kako bi se izbjegli kvarovi, na svakoj servo pumpi postoji regulator tlaka. 
 
Jedan od najčešćih kvarova u servo pumpi je oštećenje gumica zbog čega nastaje unutrašnje curenje u pumpi. U ovom slučaju pumpa daje povećani pritisak samo na većem broju obrtaja. Veoma često je i zujanje koje može uzrokovati oštećenje ležajeva pumpe. Kod hidrauličnih servo pumpi veoma česta su i oštećenja crijeva, kao primjerice pukotine, pucanje, zadebljanja, cijevi koje su pretvrde ili premekane. Ako puknu cijevi na pumpi, ulje će izaći iz sistema, a to ćemo osjetiti po tvrdom volanu kojeg ćemo jako teško zakretati. No, ovo nije jedini problem koji se može stvoriti već se sistem može ozbiljno oštetiti zbog curenja ulja. 
 
Kada čujete zujanje u vozilu, provjerite radi li se o servo pumpi. Naime, zujanje može biti znak i nekih drugih kvarova na vozilu, ali kako biste saznali radi li se baš o servo pumpi, najbolje je okrenuti volan sasvim ulijevo ili sasvim udesno. Ako se zujanje u tom položaju znatno pojača, siguran je znak da je servo pumpa u kvaru, odnosno pri kraju. Ipak, prije provjerite nivo ulja u samoj pumpi jer se ponekad zujanje zaustavi samo nadolijevanjem ulja. 
 
Nova servo pumpa veoma je skupa. Ako je kupujete znajte da će vas doći  dosta novca. Stoga je svaki popravak itekako manja investicija, posebice ako se moraju izmijeniti samo gumice ili primjerice semerinzi, pikse ili ležajevi. Kada se izmijene ovi dijelovi, vraćamo servo pumpu na tvorničke mjere i itekako joj produljujemo život. Kao i kod svakog kvara, tako je i kod servo pumpe. Uočite li kvar na vrijeme, najbolje je odmah reagirati. Tada će popravak biti i najjeftiniji i najefikasniji. Svako daljnje odgađanje znači i veći kvar i više potrošenog novca.