Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Komponente ispušnog sustava i njegove funkcije

24.03.2014

Ispušni sustav je sistem cijevi koji odvodi plinove koji nastaju izgaranjem goriva izvan motora vozila. Kako u kojem vozilu, sistem se može sastojati od jedne ili više cijevi te još niza dijelova.

Komponente ispušnog sustava i njegove funkcije

Osim što odvodi plinove nastale izgaranjem goriva izvan motora, također i smanjuje buku nastalu njihovim izgaranjem. Radi se o veoma važnom sistemu na automobilu zbog kojeg, ukoliko ne radi pravilno, možete i pasti na tehničkom pregledu vozila budući da svako vozilo mora proći eko test, ili test o tome koliko njegovo vozilo ispušta štetnih plinova u atmosferu. Ovaj je test direktno povezan upravo s ispušnim sustavom te se određeni standardi za svaki tip vozila moraju poštovati. 

Ovaj dio vozila često se kvari i to upravo iz razloga jer se mnogo troši. Posebno je ovo izraženije otkad je cijelom sustavu pridodan i katalizator koji služi za pročišćavanje štetnih plinova. Ispušni sustav proteže se od motora, preko središnjeg dijela poda vozila, a završava upravo auspuhom. Jedan od glavnih dijelova cijelog sistema je tako zvani lonac.  Kada bismo ga prerezali po pola vidjeli bismo da u sebi ima nekoliko pregrada te izolacijski materijal koji sprječavaju da se plinovi direktno prazne prema ispuhu ili, popularnom zvanom, auspuhu.  Sve ovo motoru uzima snagu, ali ga i stišava. Sportski motori zato su mnogo bučniji jer se s njih skida sve što im dodatno uzima snagu. 

 

 

Dijelovi ispušnog sustava su ispušni kolektor, prednja cijev s prirubnicom, katalizator, filter krutih čestica kod dizelskih motora, srednja cijev, srednji ispušni lonac  te zadnja cijev i zadnji ispušni lonac. Dijelovi koji su najbliže motoru su najopterećeniji i zato se najviše troše i na njima su najčešći kvarovi. Najopterećeniji dio tako je ispušni kolektor koji je smješten odmah na glavi motora, gdje ispušni plinovi dosežu temperaturu od čak 900 stupnjeva Celzijevih, a brzina kretanja je 50 metara u sekundi. Najčešće je napravljen od lijevanog željeza. Sljedeći dio koji je najopterećeniji je katalizator, a njegova je uloga čisto ekološka.  Izrađen je od više vrsta materijala, od inox čelika, keramike i plemenitih materijala, a njegova trajnost ovisi o tome koliko pravilno plinovi izgaraju. Zadaća ispušnog lonca je da smanji buku izgaranja ispušnih plinova.

Neki vozači na svojim starijim automobilima imaju lonce vlastite izrade. Međutim, ovo se nikako ne preporučuje jer radi se o dijelu koji se jako troši te se može pregrijati, povećati potrošnju goriva i za 30 posto, a motor može izgubiti na snazi te se u konačnici mogu pojaviti i razni kvarovi. Zbog svega navedenog najbolje se ne igrati majstora iz kućne radinosti, ma koliko spretnih ruku bili, već kupovati dijelove od renomiranih proizvođača. 

Ako vam katalizator na automobilu dobro ne radi, postoji niz pokazatelja koji će vam na to ukazati. Prvi pokazatelj je neugodan miris iz auspuha. Potom zvuk ispod automobila koji podsjeća na zveckanje kamenčića u nekoj staklenci, a nakon toga i nenormalne vrijednosti ispušnih plinova prilikom tehničkog pregleda vozila. 

 

 

Današnji dijelovi vezani uz ispuh uglavnom se izrađuju od čelika, međutim kao jedan materijal budućnosti koji se nameće je kvalitetan lim prevučen emajlom. Međutim, još uvijek nije kvalitetno riješena otpornost emajla na vanjske udarce.  

Kada se radi o suvremenim dijelovima ispuha, veliki problem je i kondenzacija. Naime, zbog velikih temperatura u cijelom sustavu se javlja dosta vlage koja onda utječe na pojavu hrđe, što je još jedan važan faktor kod kvarova. Posebno je hrđi sklon lonac, a ako ga je načela hrđa čut će se specifično lupanje ispod vozila koji podsjeća na lupanje praznih limenki po cesti.  Na ovaj kvar treba brzo reagirati jer, osim što je štetan za živce vozača, također je moguće da, ako se ne sanira nekoliko mjeseci, cijeli lonac otpadne i pri tome prouzroči cijeli niz dodatnih kvarova. Stoga ukoliko čujete pojačanu buku na vozilu, nemojte se nadati da je ono odjednom postalo sportsko vozilo već je to znak negativnih promjena u auspuhu i pripadajućim mu dijelovima.  

Uz sve ovo treba znati da je dobar sistem ispuha važan i za dobru kvalitetu zraka u kabini jer u slučaju da sistem ne radi dobro, plinovi mogu dospjeti u kabinu te se kod vozača i suvozača može javiti glavobolja pa čak i povraćanje. U globalu, vaš bi automobil koji ima zdrav ispuh trebao presti, baš poput umiljate mačke. Sve ostalo što nalikuje na zavijanje i režanje znak je za uzbunu.