Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Što znači obrtni moment vašeg automobila?

05.10.2016

Iako se zakoni fizike ne mijenjaju, obrtni moment ili obrtna sila nije imala toliko važnosti kod automobila koju ima danas, na modernim vozilima. Naime, osamdesetih godina prošlog stoljeća i godinama unaprijed obrtna sila gotovo se uopće nije spominjala kada se radilo o automobilima. A onda se odjednom počela spominjati. Zašto?

Što znači obrtni moment vašeg automobila?

Vozila su postala teža te je potrebno više sile kako bi ih se pokrenula.  Jednostavnim jezikom, obrtni moment vozila je rad kojeg motor može postići, dok je konjska snaga brzina kojom se rad mašine može dostaviti do ključnih dijelova za pokretanje i vožnju. Obrtni moment omogućuje vozilu da što prije starta, dok snaga utječe na maksimalnu brzinu ili moć samog vozila u drugim uvjetima u vožnji.

Ili, konkretnije – obrtni moment je proizvod sile i udaljenosti mjesta djelovanja sile od osi rotacije.  Radilica motora koja ima dulji hod klipa motora ima veći obrtni moment od motora koji je iste kubikaže, a koji ima manji hod klipa. Dakle, motor s kraćim klipom ima veći obrtni moment od motora s duljim klipom.

Ako se poveća konstrukcija motora i njegova zapremina utječe se i na njegov obrtni moment.  Obično veća kubikaža znači i veći obrtni moment, dok u isto vrijeme povećanje obrtaja motora znači i pad obrtnog momenta iz razloga što se prilikom povećanja obrtaja skraćuje hod klipa, s čime dolazimo na početak priče o obrtnom momentu.

Za većinu vozača obrtni moment je bitan prilikom startanja vozila.  Automobili s većim obrtnim momentom lakše kreću iz mjesta te kod naglih ubrzanja, ali u isto vrijeme, kako mu rastu obrtaji, a u slučaju da motor nema dovoljno snage, kasnije mu može opasti moć u samoj vožnji.

Što je veći obrtni moment, to je bolje, ali u isto vrijeme treba se gledati i raspon u broju obrtaja  prilikom maksimalnog momenta i maksimalne snage. Bolje je ako je raspon veći jer će u tom slučaju motor davati više snage, što znači da će tim bolje ubrzavati. Dobro je i da maksimalni moment bude na što manjem broju obrtaja jer se tada ne mora uvijek ići na velik broj obrtaja kako bismo nešto 'izvukli' iz motora te će u isto vrijeme i potrošnja biti manja.

Maksimalna brzina obrtnog momenta ovisi od snage motora, ali i o nizu drugih stvari, primjerice masi, dimenzijama i hodu klipova, težini vozila, mjenjača, širini guma, koeficijentu otpora, i tako dalje. Obično od proizvođača do proizvođača ovisi kako su riješili to pitanje. Primjerice, većina japanskih proizvođača imaju vozila koja izvlače dosta veliku snagu iz manjih zapremina te se njihova vozila moraju voziti pod većim brojem obrtaja.  Nekim drugim vozilima takva bi vožnja bila štetna. S druge strane, američka vozila s velikim motorima uglavnom imaju veći obrtni moment  na malom broju obrtaja, čime se ne moraju često mijenjati brzine, a i povećava se izdržljivost motora.

Obično dizelaši imaju najbolje momente na malom broju obrtaja (2000 – 3000), dok benzinci uglavnom postižu maksimalni moment na većem broju obrtaja (preko 3500, kod japanskih vozila čak i preko 5000).

Mjerna jedinica obrtnog momenta je Newton metar – Nm