Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Funkcija alternatora u vozilu

03.08.2016

Alternator je zapravo generator izmjenične struje te je njegova funkcija proizvodnja struje za automobil (za sve njegove električne dijelove), a u prvom redu obavlja punjenje akumulatora. Mogli bismo reći da se alternator ponaša poput malene elektrane na vozilu. Današnji alternatori su jači nego što su prije bili i već pri malenom broju okretaja stvori se dovoljno energije kako bi se pokrenuo akumulator.

Funkcija alternatora u vozilu
Ono što je zanimljivo jest da je za rad akumulatora potrebna istosmjerna struja, a alternator proizvodi izmjeničnu tako da alternator još ima i usmjerivač koji mora pretvoriti izmjeničnu struju u istosmjernu. Za ovo se koriste diode ili druge vrste usmjerivača.  Iz tog je razloga alternator dobio otvoren put u vozila tek nakon otkrića silicijevih dioda i tranzistora, a prije su ovu funkciju obavljali regulatori napona i usmjerivači koji su bili veoma veliki i zauzimali su mnogo prostora. 
 
Danas tako alternator automatski podešava predavanje svoje snage i za to mu je potreban jedan regulator napona.  U cijeloj ovoj priči koriste  se i tranzistori koji su omogućili da regulatori postanu toliko maleni pa ih je moguće ugraditi već u sam alternator. 
 

Da bi svi električni dijelovi u vozilu pravilno radili, a prije svega akumulator, napon alternatora uvijek mora biti jednak. U suprotnom bi lako došlo do pregorijevanja i kvarova. Iz tog razloga na alternator se priključi i regulacijski prekidač kojem je glavna funkcija ograničavanje napona i ublažavanje njegovog predavanja.  Ovaj regulator zapravo štiti cijeli sustav da se ne preoptereti, ali i s druge strane sprječava pražnjenje akumulatora preko alternatora u slučaju kada se alternator okreće sporo. 

Naravno, brojni su problemi koji se mogu pojaviti s alternatorom, ali jedno je sigurno – čak i najmanji problem s ovim dijelom može donijeti ozbiljan kvar, često čak i kvar na motoru. Dakle, čim vam se na kontrolnoj ploči upali lampica koja signalizira problem a alternatorom (govorimo o paljenju lampice za vrijeme vožnje), znak je za uzbunu. Kvar može biti bezazlen, primjerice zbog lošeg kontakta između alternatora i akumulatora, ali i kvar na samom alternatoru. Kada se pokvari alternator, akumulator još samo neko kraće vrijeme može isporučivati struju, ovisno o tome kolikog je kapaciteta. 
 
Kod dizelskih motora koji imaju vodenu pumpu koja ima pogon preko drugog zupčastog ili klinastog remena, moguće se voziti još neko dulje vrijeme ako se isključe svjetla. Međutim, ako vodena pumpa ima pogon preko istog remena, potrebno je odmah ugasiti vozilo jer će u suprotnom doći do pregrijavanja pa čak i požara.
 
Osim svega navedenog, uzrok paljenja lampice za alternator može biti i pucanje remena te kvar na regleru. U prvom slučaju kod starijih vozila se remen može zamijeniti hulahop čarapom (ali se novi remeni ne mogu apsolutno ničim zamijeniti!).  Kod reglera mogu biti istrošene četkice ili kvar na elektronskom dijelu. Četkice se još i mogu zamijeniti, iako se to 'suma sumarum' ne isplati te je najbolje promijeniti cijeli dio.  Kod pokvarenog reglera može se osjetiti miris kiseline jer zbog kvara akumulator počinje izbacivati kiselinu.
 
Dakle, jedno je sigurno – alternator je veoma važan dio, on je srce vozila preko kojeg se napajaju svi električni dijelovi. Zasvijetli li vam lampica za njega, a vi se ne razumijete u stvari ispod haube, najbolje se zaustaviti i hitno pozvati pomoć na cesti!