Jeste li već postali naš član?
Prijava Registracija
Nazovite nas
01 777 67 63
Košarica
Košarica je prazna

Hoće li električni automobili zavladati našim cestama?

18.04.2016

Iako hrvatska tvrtka Rimac Automobili posluje već godinama, svi smo njome pomalo opčinjeni postali tek nakon što je najnoviji električni model iz tvrtke predstavljen na posljednjoj automobilskoj izložbi u Ženevi te je ondje doživio hvalospjeve i struke i publike. Pitanje koje nam se svakako nameće nakon što sve više slušamo o električnim automobilima jest – hoće li oni za kojih desetak godina zavladati našim cestama?

Hoće li električni automobili zavladati našim cestama?
Možda se ovo pitanje iz današnje perspektive, kada znamo da je prosječna starost automobila u Hrvatskoj preko deset godina, čini kao razgovor o nekom znanstveno fantastičnom projektu, međutim čitavu ideju ne trebamo odmah odbaciti. Naime, prisjetimo se da smo do jučer po torbama i džepovima nosili mobitele 'cigle', a danas gotovo pa svi imamo pametne, tanke telefone te je život bez raznih aplikacija postao doista nezamisliv. 
 
Najslabija točka svih električnih automobila za sada se još uvijek pokazuje – baterija. I kada može izdržati nekoliko stotina kilometara s jednim punjenjem, opet se postavlja pitanje koliko dugo, odnosno koliko godina može izdržati i davati svoj maksimum. Naime, ako se opet sjetimo naših pametnih telefona, koliko god su neodoljivi i ne možemo bez njih, i kod njih su baterije još uvijek 'najslabija karika' pa je većinu potrebno puniti na dnevnoj bazi. Osim toga, snaga baterije s vremenom slabi, a kada do kraja oslabi, potrebno ju je zamijeniti novom. Onda se, pak javlja nova briga – kamo baciti stariju bateriju? Baterija sama po sebi je opasnost za okolinu s ekološke strane i treba je dobro zbrinuti.
 
S obzirom na prijašnje električne baterije, današnje su mnogo ekološki prihvatljivije. Međutim, i dalje ih muče brojni problemi pa tako stručnjaci koji se bave praćenjem tržišta  električnih automobila kažu kako će ih utrka oko najbolje električne baterije zapravo – definirati. Što to znači?
 
Ovo konkretno znači da će uspjeti onaj proizvođač koji će više energije uspjeti strpati u manju bateriju, a k tome i stvoriti tehnologiju brzog punjenja. K tome ne treba zaboraviti niti cijenu jer današnji su električni automobili veoma skupi. Dakle, onaj proizvođač koji uz sve navedeno uspije i smanjiti cijenu proizvodnje električnog automobila, dobit će onaj sveti gral koji će ga dovesti do široke publike, do 'običnih' kupaca koji si za sada mogu priuštiti jedino vozila na fosilna goriva.
 
 
Na kraju treba znati i da  kada se radi o masovnoj proizvodnji električnih automobila trebamo gledati, kao i u proizvodnji mnogih drugih stvari, na istok, odnosno u Kinu. Već znamo da nas natpis 'Made in China' prati na gotovo pa svakom proizvodu kojeg kupimo, a slično bi moglo biti i s električnim  automobilima. 
 
Do sada se kao najveće tržište električnih automobila smatrao SAD, međutim Kina ih je prošle godine po prvi puta pretekla. Porast prodaje električnih automobila u 2015. godini s obzirom na godinu prije bio je čak 290 posto te se smatra da će se ove godine prodati do 250,000 novih, dok je u SAD-u taj broj oko 180,000. 
 
Jedan od najvećih kineskih proizvođača električnih vozila je Xindayang koji je u partnerstvu s tvrtkom Geely, diva u čijem je vlasništvu i Volvo.  Cijena jednog njihovog električnog vozila je oko 10,000 dolara, dok je u SAD-u  prosječan električni Tesla oko 70,000 dolara. Ovo je moguće zbog raznih državnih subvencija u Kini, a također lokalne vlasti nude i razne povlastice, primjerice besplatno parkiranje za električne automobile. 
 
Kao odgovor na pitanje iz naslova dajemo vam riječi jednog od menadžera Xindayanga: 'Onaj koji proizvodi električne automobile od 100,000 dolara ne mijenja svijet. Svijet mijenja onaj koji ih proizvodi za 10,000 dolara!'